Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

lørdag 1. oktober 2011

Pulled Pork

Jag hittade detta recept här: http://theshrinkingline.com/2011/09/20/pulled-pork/
Å d är faktiskt otroligt gott! MYCKET smak :) Smak för en kar kom vi fram till i går med Herr H ;)

Jag åt Pulled Pork tilsammans med sallad från dagen före, men d kan nog serveras med nästan vad som hälst. Tillsammans med sellerirösti eller på smörgåsen blir d super!

Jag fick tag i köttet genom att åka till Kompis o prata med karlarna i köttdisken, dom fixa d åt mig, noll problem :) Å då d är svin, är d ju inte dyrt heller!

Pulled Pork
Lag kryddan först(detta räckte till min 2kg's klump):
2ts paprika
1ts chili
1ts chili explosion
1ts cayenne
0,5ts salt
0,5ts röd peppar
0,5ts svart peppar
(istället för röd o svart peppar använde jag 2ts pepparmix)

Bland ihop detta o gnid inn d i köttet, i alla krikar o krokar! Jag skar bort skinnet o lite fett med d före jag gned inn d. Lägg köttet i en plastpåse o inn i kylen över natten.

Lag BBQ såsen:
1/2 cup sockerfri ketchup
1/2 rödlök, finhackad
2ts vitlökspulver
2ts chili
2ts paprika
2msk äppelcidervinäger
2msk worchestershiresås
2msk olivolja
2msk sitronsaft
1ts peppar
1ts spisskummin
4ts sötning

Blanda ihop o koka upp på svag värme. Låt kallna o ställ inn i kylen över natten.

Lägg köttet i rumstemp minst 20min före du ska steka d. Sätt ugnen på 150 grader o plocka fran en stor gryta med lock. Skär lök (vitlök, gul lök, röd lök, purjo, vad du vill!) o täck bottnet på grytan. Lägg köttet ovanpå o lägg lite lök ovanpå köttet. Sätt grytan inn i ugnen o stek tills köttet har en innertemp på 80grader! För min 2kg's klimp tog d mellan 3 o 4 timmar. Ta ut grytan o skrapa löken från köttet ned i grytan. Ta sedan köttet o lägg d på ett skärbrede! Använd 2 gafflar o dra köttet från varandra. Lägg köttet tillbaka i grytan o häll på BBQ såsen, inn i ugnen med grytan i 15min. KLART att serveras! :)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar