Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

tirsdag 11. oktober 2011

Gris ytterfilé, blomkålgratäng o supersmarrig svampsås

Det var erbjudande i vår kära MatKompis på yttrefilé av gris, o då kunde jag inte gå förbi utan att ta med mig en bit hem :)

Inget avanserat;
Ytterfilé i ugn
Hyvla smör med osthyveln o la i bottnet på en ugnsfast form. Krydda smöret med lite flingsalt, peppar o Whorcestershiresås. Lägg grisen ovanpå. Hyvla lite smör på den å, krydda på samma sätt. Inn i ugnen tills den är klar. Packa genast inn den i folie så den inte blir torr!

Spadet från grisen sparar du.

Svampsås
Rensa din svamp (här blev d trattisar) o koka ut vätskan. Släng i lite smör o häll sedan på grädde. Hårdkoka ett litet tag, häll i grisspadet o smaka eventuellt till med mer kryddor. Låt koka tills önskad konsistens.

Blomkålgratäng
Dela blomkålen i mindre buketter o lägg dom i en ugnsfast form. Häll över grädde o blanda inn riven vitlök. Salta o peppra. Strö över riven ost, jag använde i dag gräddost o parmesan då d var d jag hadde i kylen.

Supergott så här på en vanlig tisdag! Nästan så man borde ha laga den på en söndag istället, riktig söndagsmiddag eller bjudmat det här :)









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar