Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

mandag 30. januar 2012

Pölsegratäng

Jag väljer att kalla denna godsak Pölsegratäng eftersom den smakar nästan identiskt med den Pölsegratängen min Bestemor/Mormor lagade till mig när jag var liten! Men då fanns d självklart makaroner med ;)

D att denna gratäng är utan riktig pasta stör inte en sekund, SÅ god är den! Blir nog en sånn maträtt som vi kommer att ha några gånger i månaden, å jag lagar helst nått nytt varje gång jag är i köket ;) Så d så!

Detta recept är stulet från Lannérs Köksblandning , mycket bra recept där o superfina bilder! (Själv har jag varken tid eller ork att fixa till d så snitsigt XD)

LCHF PASTA
4 ägg
125g färskost
0,5dl fiberhusk

Vispa äggen med elvisp, porösa. Tillsätt färskost o fiberhusk, vispa ihop. Låt svälla 10min. Vispa igjen. Bred smeten ut på ett bakplåtspapper, lägg ett annat bakplåtspapper ovanpå o kavla d så tunt d går. Lägg allt på en plåt, inn i ugnen o grädda ca 10min på 150grader. Dra sedan av pappret, vänd upp på ett skärbrede o dra av d andra pappret. Skär sedan "pastan" i små små rutor, på strl med en makaroni ;)

Äggstanning
5 ägg
4dl grädde
1dl vatten
100g färskost
salt, peppar, riven/mald muskot

400g knackkorv, i bitar o stekt
1 paket bacon, strimlat o stekt
1 lök, finhackad o stekt
Riven ost

Blanda allt, häll i en ugnsfast form o toppa med riven ost. Gratinera vid 175grader ca 30-40min, tills den är fast o fått fin färg.
Servera gärna med sallad o lite sockerfri ketchup ;)




Glömde fota i går när jag lagade den, så d får bli ett foto där jag äter lite rester; pölsegratäng, friterad kyckling, sursöt sås o gurka :) GÖTT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar