Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

torsdag 5. januar 2012

Bakad Cheesecake med Hallongelé

Till nyår bakade jag denna cheesecake, min styvsyster i Norge äter inte mjöl o socker o i stället för den samma cheesecaken jag brukar laga bestämde jag mig för en bakad cheesecake denna gång! Den tar nog sin tid att laga, men den är nog värd d om man tycker om lite tunga cheesecakes ;) Påminner om amerikansk cheesecake! Receptet kommer här, varsågoda!

Bakad Cheesecake med Hallongelé  

Botten:
3 äggvitor
125g mandelmjöl
1dl Sukrimelis/florsocker (Eventuellt lite splenda/natreen eller annan sötning till, för att få ett sötare botten utan "Sukrinisningen" i munnen.)

Vispa vitor o sukrinmelis + sötning styvt. Vänd inn mandelmjölet. Bred ut i en bakplåtspapperskledd springform (ca 24cm) o stek i ugnen på 180 grader i 25min, längst ner. Låt svalna!

Fyllning 1:
500g färskost
0,6dl sötning
2 stora ägg

Mixa allt med handmixer tills d tjocknar. Häll över d kalla bottnet. Grädda i ugnen på 190 grader i ca 20min, mitt i. Låt kakan vila ca 15min.  

Fyllning 2:
6dl römme/creme fraiche/turkisk yoghurt
0,6dl sötning
1 vaniljstång

Skrap ur fröna från vaniljstången o mixa allt tills tjocknat (inte själva stången!). Häll över kakan o grädda i ugnen på 250 grader i 10min, mitt i. (När du tar ut den är den IKKE fast, men den stälnar sen i kylen) Låt kakan svalna o ställ den sedan i kylen över natten.

Gelé:
4dl Fun Light Hallonsaft
6 gelatinblad

Blötlägg gelatinet i rikligt med kallt vatten, ca 5 min. Värm upp saften o smält ner gelatinet i den. Låt svalna o häll sedan över kakan, pynta gärna kakan med färska hallon före du häller på gelén. Låt stelna i kylen.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar