Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

søndag 28. august 2011

Dagens frukost - Semlor o äggmjölk

I dag åt jag grova semlor som jag bakade i går! Man kan ju int riktigt säga att man bakar på LCHF, man rör ju bara ihop ingredienserna :) enkla att laga o goda blev dom!

Rekmajones har jag som pålägg, köpt på Domus med bara 1 kolhydrat pr 100g :)

Äggmjölken jag prova på föll int heelt i smak, påminner lite om semulegrynsgröt i smaken? :p men kanske om man smaksätter den med typ vanilj o kakao så borde den smaka bättre :)




Grova, saftiga semlor 12stk
3 ägg
60g turkisk yogurt
1 dl grädde
100g smält smör
125g riven ost
50g mandelmjöl
50g linfrö
50g solrosfrö, skalade
50g vetekli
10g fiberfin/hi-maize
10g fiberhusk
2 tsk bakpulver

Visp d våta lätt o rör i osten. Bland d torra o vänd inn i äggblandningen med en slev. Låt vila 10min. Form semlor o lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Stek mitt i ugnen på 180 grader i ca15min.


Äggmjölk
2 dl vatten
50g smör (jag använde 25g smör o 25g cocosa)
1 ägg
1 gula

Kok upp vatten o smält smöret i vattnet. Ta av plattan o ha i äggen. Mix med stavmixer, klart!

Inspirationen till dessa recept kommer från boken "Frisk med lavkarbo, frokost og lunsj" av Dr Sofie Hexeberg og Birthe Storaker

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Hjelltrøa,,Kongeriket Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar