Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

onsdag 2. mai 2012

Norsk Cheesecake

Absolut den godaste cheesecaken jag har gjort! Mycket bra tillsammans med jordgubbar :)

Botten
1 ägg
3 dl mald mandel
20 g havregryn
5 msk sukrinflor
1 nypa salt
2 tsk vanilj

50 g smör

180 grader
Blanda alla ingredienser förutom smör. Platta ut degen tunt på en bakplåtspapperskledd plåt o grädda tills den fått lite färg, ca 10-20min.
Ta ut den o smula sönder den i en bunke. Blanda inn smöret, använd fingrarna - d är enklast ;)
Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, ca 24cm.

Ostfyllning
400 g färskost
10 msk sötning
3 ägg
3,5 dl smetana

Sänk värmen på ugnen till 100 grader.
Kör alla ingredienser till en slät massa i en foodprosessor/marthamaskin (som min lärare säger d heter;p). Häll över bottnet o grädda i 2 timmar. Låt svalna helt!

Topping
4 dl smetana
6 msk sötning

Vispa med elvisp o bred över den kalla kakan.

Ät o njut!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar