Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

onsdag 16. mai 2012

Bali kycklinggryta

Nu hör ni! Denna måste ni testa på, den är verkligen god :)

öka på mängden sambal oelek om du vill att d ska brinna i munn! Nu är grytan passligt stark, båda mina pojkar åt men dom drack nog en del vatten o hade fiskmunn rätt ofta XD

Servera med blomkålsris (riven blomkål, stekt i smör, salt o peppar).

Baligryta

Smör
500g kycklingfilé
1 lök, skivad
1 kinesisk vitlök, skivad
1 grön paprika, hackad
2-3 cm riven ingefära
1 msk red curry (Thai Santa Maria)
1 tsk gurkemeja
1 tsk sambal oelek
400 ml kokosmjölk
Salt o peppar

Sätt ugnen på 200 grader, lägg smör i bottnet på en ugnsform, lägg i kycklingen, salta o peppra. Stek i ugnen i ca 20min medan du lagar resten.

Fräs lök, vitlök o paprika i smör i en gryta. Låt kryddorna fräsa med en kort stund före du häller på kokosmjölken o låter d puttra ett tag.

Skär kycklingen i bitar o tillsätt den i grytan. Låt puttra ett litet tag till, iallafall tills kycklingen är färdig. Smak till med salt o peppar.

(Tycker du den är för tunn så kan du reda den med lite johannesbrödkjärnmjöl, d gjorde iallafall jag, typ 1 tsk.)



- Posted using BlogPress from my iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar