Om meg

Fullt arbetande 2 barns mamma med många järn i elden! Min LCHF/PALEO blogg: http://lchfiminvardag.blogspot.com/ Min bakblogg: http://sweetness4pleasure.blogspot.com/

torsdag 17. mai 2012

Brasiliansk Grillad Lax

En supersmarrig lax som vi serverade med kall sås o grillad sparris! Enkelt, snabbt o gött :)

Braziliansk Grillad Lax
4 laxfiléer
Marinad:
1 kinesisk vitlök
1/2 gul lök
1/2 röd paprika
0,6 dl olivolja
0,6 dl torrt vitt vin
2 msk ketchup (sockerfri eller med mindre socker i)
2 msk paprikapulver
1 tsk salt
1/2 tsk nymald svartpeppar
0,6 dl färsk hackad persilja

Lägg laxen i en form. Ha alla marinadingredienserna i en blender, forutom persiljan, mixa till en slät puré. Ha sedan i persilja o kör ett varv. Häll marinaden över laxen o låt dra i en timmes tid.
Grilla sedan i ca 5 min på varje sida, kom ihåg att olja gallret du grillar på!

Kall sås
2 små burkar smetana (240g)
1,2 tsk sötning
1/2 tsk ättika
1/2 tsk citronsaft
1 msk hackad dill
1 msk hackad gräslök
smak till med salt o citronpeppar

Blanda allt o låt dra i kylen.

Grillad Sparris
8 sparris
maldonsalt
citronsaft

Bryt av ändan på sparrisen o skala den.
 Koka sparrisen i lättsaltat vatten ca 1-2min.
Lägg dom i kallt vattenbad, grilla dom sedan ca 1min när fisken är färdig.
Lägg dom i en form o strö maldonsalt över, pressa också citronsaft över dom.




(glömde bort att fota, så här ser ni min halvätna portion :p, sorry!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar